Aan de slag met de opvolging van agressie-incidenten

Agressie in de (jeugd)zorg komt voor, maar hoort er niet bij. Veel organisaties werken succesvol aan het verminderen en voorkomen van incidenten. Toch is grensoverschrijdend gedrag van cliënten, patiënten of derden niet altijd te voorkomen. Daarom is het belangrijk dat iedereen binnen de organisatie weet hoe te handelen na agressie.

In het kader van actieplan ‘Veilig Werken in de Zorg’ (2012-2016) zijn 27 (jeugd)zorginstellingen begeleid bij de opvolging van incidenten. Veel organisaties bleken tegen dezelfde problemen aan te lopen. Die worden op deze website behandeld. Drie filmpjes leggen duidelijk uit hoe je aangifte kunt doen, waarom meldingen essentieel zijn voor een goed veiligheidsbeleid en wat het belang van één centraal aanspreekpunt is. Een aantal handige downloads helpen je direct op weg in de praktijk.

Hoe meer meldingen, hoe beter het veiligheidsbeleid
Hoeveel agressie is er eigenlijk in jouw organisatie? Wat gebeurt er precies? Hoe vaak? En wanneer? Hoe meer je weet over incidenten, hoe beter maatregelen genomen kunnen worden om agressie in de toekomst te voorkomen. De eerste stap is dat medewerkers alle incidenten (groot en klein) melden. Vervolgens moet de organisatie aan de slag met alle kennis die dat oplevert. Klik verder om te zien hoe je precies inzicht kunt krijgen in wat er speelt in jouw organisatie.