Aan de slag met de opvolging van agressie-incidenten

Agressie in de (jeugd)zorg komt voor, maar hoort er niet bij. Veel organisaties werken succesvol aan het verminderen en voorkomen van incidenten. Toch is grensoverschrijdend gedrag van cliënten, patiënten of derden niet altijd te voorkomen. Daarom is het belangrijk dat iedereen binnen de organisatie weet hoe te handelen na agressie.

In het kader van actieplan ‘Veilig Werken in de Zorg’ (2012-2016) zijn 27 (jeugd)zorginstellingen begeleid bij de opvolging van incidenten. Veel organisaties bleken tegen dezelfde problemen aan te lopen. Die worden op deze website behandeld. Drie filmpjes leggen duidelijk uit hoe je aangifte kunt doen, waarom meldingen essentieel zijn voor een goed veiligheidsbeleid en wat het belang van één centraal aanspreekpunt is. Een aantal handige downloads helpen je direct op weg in de praktijk.

Een coördinator als centraal aanspreekpunt
Veel organisaties zijn duidelijk in hun beleid: agressie en geweld tegen medewerkers wordt niet geaccepteerd. Maar de praktijk blijkt vaak een stuk weerbarstiger. Om papieren beleid en de werkvloer goed op elkaar te laten aansluiten, is één spin in het web nodig. Een medewerker die de taak op zich neemt om die twee werelden met elkaar te verbinden. Klik door om te ontdekken welke belangrijke rol deze coördinator kan vervullen.